44. BIENNALE MALARSTWA BIELSKA JESIEŃ 2019

pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

                                          

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

 

Komunikat po I obradach jury 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019

W dniach 28 i 29 maja 2019 roku obradowało jury  Bielskiej Jesieni.
W wyniku przeglądu prac w wersji elektronicznej oraz dyskusji, do drugiego etapu konkursu  zostało zakwalifikowanych 119 prac 54 artystów. Wyboru dokonano spośród  1.959 obrazów nadesłanych przez 653 artystów.

W posiedzeniu jury wzięli udział:

Beata Ewa Białecka – malarka, laureatka prestiżowych nagród i wyróżnień w dziedzinie malarstwa (Gdańsk, Rodowo)

dr Piotr Rypson – krytyk sztuki, historyk sztuki i literatury, publicysta, ekspert w dziedzinie edukacji elektronicznej (Warszawa)

Agata Smalcerz  – historyczka sztuki, krytyczka, kuratorka wystaw, dyrektor Galerii Bielskiej BWA (Bielsko-Biała)

prof. Andrzej Tobis – artysta malarz, fotograf, wykładowca na katowickiej Akademii Sztuk Pięknych (Katowice)

Zaproszona do udziału w jury  Anda Rottenberg – historyczka sztuki, krytyczka, kuratorka wystaw (Warszawa) – z powodu choroby nie uczestniczyła w obradach.
Obrady odbyły się w obecności kuratorki Bielskiej Jesieni, Grażyny Cybulskiej.

 

Jury
fot. K. Morcinek

W ocenie jurorów na tegoroczną edycję konkursu nadesłano wiele ciekawych prac, zróżnicowanych zarówno pod względem formalnym, jak i tematycznym.
„Pewnym novum jest duża liczba prac zawierających bezpośrednie lub metaforycznie ujęte reakcje na napięcia społeczne – lokalne i światowe. Z jednej strony widoczne są utrzymujące się od lat, niepokojąco zmysłowe i surrealistyczne tendencje eskapistyczne, z drugiej – próby nakreślenia komentarza politycznego, realizujące się w opisach życia zbiorowości, rytuałów, ceremonii, a także w postapokaliptycznych wizjach przyszłości. Stale powracającym motywem nowego malarstwa jest witalna seksualność w nadrealistycznym wydaniu. Aktualna jest także potrzeba nawiązania dialogu z tradycją malarstwa europejskiego, manifestująca się w wielorakich odwołaniach do ikonografii chrześcijańskiej. Przegląd nadesłanych prac pozwala wyciągnąć wniosek o niezachwianej pozycji malarstwa, pozostającego żywym medium, w pełni zdolnym do opisu zastanej rzeczywistości” – podsumował wnioski oceniającego grona Piotr Rypson, przewodniczący jury.

„Kolejna edycja biennale malarstwa zaowocowała nowymi pracami o różnorodnej stylistyce, szerokim przekroju tematów i sposobów obrazowania. Możliwość nadsyłania propozycji przez wszystkich malujących artystów, bez względu na wiek czy wykształcenie, otwiera drogę osobom o dużym potencjale i oryginalnym rysie twórczości, ale nie mogącym przebić się do świata sztuki. Takie było założenie wprowadzenia nowej, otwartej formuły konkursu. To już trzecia edycja biennale z tak demokratycznym regulaminem, ale po raz pierwszy, decyzją jury, tak liczna i ciekawa reprezentacja artystów bez ukończonej Akademii Sztuk Pięknych dotarła do drugiego etapu konkursu. Potwierdza to trafność naszej decyzji o odchodzeniu od nieco już skostniałej formuły” – stwierdziła Agata Smalcerz, Dyrektor Galerii Bielskiej BWA, członek jury.

Drugie posiedzenie jury biennale zostało zaplanowane na wrzesień. Komisja po obejrzeniu oryginałów prac  (obrazy powinny być dostarczone do galerii w terminie od 26 sierpnia do 3 września br.) wybierze laureatów nagród i wyróżnień oraz obrazy, które zostaną zaprezentowane na wystawie finałowej.
Jury, zgodnie z regulaminem biennale, ma prawo do zweryfikowania swoich decyzji po obejrzeniu prac w wersji oryginalnej.

Oficjalne ogłoszenie wyników 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 oraz otwarcie wystawy odbędą się 8 listopada o godz. 17.00.

 

Lista prac zakwalifikowanych do II etapu konkursu

 

Yui Akiyama  

  1. Granica I, 2018, tempera żółtkowa na płótnie, 150 x 170

 

Karolina Balcer  

  1. Domino, 2017, akryl na płótnie, 70 x 160
  2. Dziura w ścianie po rzucie kamieniem i mokry kąt, 2019, akryl na desce, 65 x 100
  3. Dziury w ścianach po rzucie kamieniem, 2019, akryl na desce, 65 x 100

 

Paweł Baśnik  

  1. Erzulie, 2018, olej na desce, 50 x 35
  2. Generał Jabłonowski, 2018, olej na płótnie, 50 x 40
  3. Grób Bema, 2018, olej na płótnie, 90 x 70

 

Natalia Bażowska 

  1. Rodzeństwo, 2019, olej, płótno, 116 x 146
  2. Wspinacze, 2019, olej, płótno, 146 x 116

 

Włodzimierz Betleja

  1. Autoportret, 2017, olej na płycie, wycięcia, 50 x 61
  2. Bar, 2018, olej, płyta, drewno, metal, 128 x 61
  3. Odjazd, 2018, olej, płyta, drewno, metal, 111 x 62

 

Bezimienny  (Wrocław)

  1. Krwiopijca, 2019, olej na płótnie, 160 x 140
  2. Velaya, 2019, olej na płótnie, 160 x 120

 

Daria Bidzińska 

  1. Borys (Bóg), 2018, olej na płótnie, 140 x 100
  2. Honor, 2018, olej na płótnie, 140 x 100
  3. Ojczyzna, 2018, olej na płótnie, 140 x 100

 

Martyna Borowiecka-Mikuszewska

  1. Przesunięcie, 2017, olej na płótnie, 110 x 110
  2. Odsunięcie, 2017, olej na płótnie, 110 x 110
  3. Zanikanie, 2017, olej na płótnie, 120 x 110

 

Ireneusz Botor 

  1. Kim II, 2019, olej na płótnie, 80 x 60
  2. Kim III, 2018, olej na płótnie, 80 x 60

 

Sławomir Brzoska 

  1. Kompozycja hermetyczna 4, 2018, wełna, książki na płycie drewnianej, 49 x 42 x 22
  2. Kompozycja hermetyczna 7, 2018, wełna, książki na płycie drewnianej, 60 x 58 x 19
  3. Kompozycja hermetyczna 8, 2018, wełna, książki na płycie drewnianej, 68 x 66 x 22

 

Robert Bubel 

  1. Cerber, 2017, olej na płótnie, 90 x 110
  2. Welcome, 2018, olej na płótnie, 100 x 120

 

Grzegorz Bugaj

  1. Spiesz się, 2019, olej na płótnie lnianym, 60 x 74
  2. Następna kurtyna, 2019, olej na płótnie lnianym, 50 x 80
  3. Cug orientacyjny, 2019, olej na płótnie lnianym, 100 x 140

 

Michał Chudzicki 

  1. Jakie miasto taki Bruegel 2, 2018, olej na płótnie, 121 x 181
  2. Jakie miasto taki Bruegel, 2017, olej na płótnie, 94 x 140
  3. Mleko zsiadło się na progu, 2017, olej na płótnie, 100 x 130

 

Maria Cichoń

  1. Różne odcienie czerwieni – Kompozycja nr XXI (I), 2018–2019, kolaż, 20 x 20 x 5
  2. Różne odcienie czerwieni – Kompozycja nr XXI (II) , 2018–2019, kolaż, 20 x 20 x 5
  3. Różne odcienie czerwieni – Kompozycja nr XXI(III), 2018–2019, kolaż, 20 x 20 x 5

 

Michał Cygan 

  1. Marsz Narodowców, 2019, olej i akryl na płótnie, 120 x 130
  2. Imigranci, 2019, olej i akryl na płótnie, 70 x 200
  3. Ludobójstwo, 2018, olej i akryl na płótnie, 80 x 110

 

Bartosz Czarnecki 

  1. Hieronim Bosch – Ukrzyżowanie, 2018, olej, płótno, 70 x 60
  2. Niewyraźna reprodukcja Boscha – Kuszenie św. Antoniego, 2018, olej, płótno, 190 x 170
  3. Reprodukcja Bruegela 2/3 – Upadek aniołów, 2018, olej, płótno, 160 x 180

 

Dawid Czerniejewski 

  1. Pomnik, 2019, akryl płótno, 76 x 101
  2. Wspinaczka, 2019, akryl, płótno, 92 x 61

 

Dawid Czycz 

  1. Hell yeah, 2019, olej na płótnie, 120 x 150
  2. Banana fantasy, 2019, olej na płótnie, 120 x 150
  3. Last romance, 2019, olej na płótnie, 120 x 150

 

Paweł Jan Dunal 

  1. Bez tytułu, 2017, olej na płótnie, 150 x 150
  2. Bez tytułu, 2018, olej na płótnie, 150 x 150

 

Wiktor Dyndo 

  1. Tysiąc i jedna noc – kebab, 2018, olej/płótno, 100 x 160
  2. Tysiąc i jedna noc – czarna dziura, 2018, olej na płótnie, 100 x 200

 

Michał Gątarek 

  1. Zima, 2018, akryl, płótno, 80 x 100
  2. Ciepło, 2018, akryl, płótno, 80 x 90

 

Beata Grim 

  1. Pocztówka z BB, 2019, haft, 25 x 21

 

Krzysztof Grzybacz 

  1. Zmywarka, 2018, olej na płótnie, 100 x 80

 

Paula Kaniewska

  1. Czerwony płot z brukselkami, 2018, akryl na płótnie, 40 x 50
  2. Czerwony płot bez brukselek, 2018, akryl na płótnie, 40 x 50

 

Pavlo Kazmin 

  1. Palimpsest, 2017, olej na płótnie, 150 x 240
  2. Nie zabijaj, 2018, olej na płótnie, 100 x 140

 

Karol Kędzierski

  1. In a hurry, 2019, olej, płótno, 81 x 62
  2. Memories, 2018, olej, płótno, 70 x 50

 

Karolina Konopka 

  1. Ciecierzyca według przepisu dr Ashkara, 2018, olej na płótnie, 110 x 170
  2. English breakfast, 2019, olej na płótnie, 140 x 140

 

Radim  Koros 

  1. Auto, 2018, olej i sprej na płótnie 170 x 100
  2. Button, 2018, olej i sprej na płótnie 190 x 160

 

Piotr C. Kowalski 

  1. Piła nr 2, 2017, rdza, tusz, wlepka, płótno, 25 x 120

 

Kamil Kukla 

  1. 18JUM, 2018, olej na płótnie, 160 x 160
  2. 19XVA, 2019, olej na płótnie, 170 x 160

 

Tomasz Kulka  

  1. Idolatria, 2017, tłusta tempera na sklejce, szlagmetal, 70 x 110 x 7,5
  2. Idolatria, 2017, tłusta tempera na sklejce, szlagmetal, 55 x 104 x 7
  3. Idolatria, 2017, tłusta tempera na sklejce, szlagmetal, 51 x 63 x 7

 

Anna Kunka-Kawełczyk

  1. Piknik III, 2018, olej na płótnie, 60 x 120

 

Agnieszka  Łapka

  1. Portret 1, 2018, olej na płótnie, 130 x 100
  2. Portret 2, 2019, olej na płótnie, 130 x 100

 

Małgorzata Mirga-Tas  

  1. Romani-Kali-Daj, 2018, akryl, tkanina, drewno, parawan, 220 x 140
  2. Roma-news, 2018, akryl, tkanina, płótno, 120 x 135
  3. Family-visit, 2018, akryl, tkanina, płótno, 140 x 105

 

Magda Morczerw

  1. Teraz jesteś moją matką, musisz mnie kochać, 2018/19, olej na płótnie, 140 x 100
  2. Ubogie pole, 2019, technika mieszana na płótnie, 150 x 165

 

Jan Możdżyński

  1. Pomnik Samozaspokajających się Cipek, 2019, olej na płótnie, 140 x 110
  2. Mistyka odmienności, 2018, olej na płótnie, 150 x 110

 

Adam Nehring

  1. Churchyard, 2019, akryl na płótnie, podobrazie o nieregularnym kształcie, 25 x 30 x 15
  2. Lava, 2019, akryl na płótnie, podobrazie o nieregularnym kształcie, 40 x 80
  3. Periodic Table, 2018, olej na płótnie, podobrazie o nieregularnym kształcie, 35 x 60

 

Paweł Olszczyński  

  1. Bez tytułu /hak, 2018, olej, płótno, 35 x 25
  2. Chimera lV, 2018, olej, płótno, 30 x 30
  3. Chimera ll, 2018, olej, płótno, 45 x 45

 

Bartłomiej Otocki  

  1. Bez tytułu (02), 2017, olej na płótnie, 160 x 140
  2. Bez tytułu (03), 2017, olej na płótnie, 140 x 200

 

Karol Palczak

  1. Dym, 2019, olej na aluminium, 60 x 45
  2. Stanął w ogniu nasz wielki dom, dom dla psychicznie i nerwowo chorych, 2019,
    olej na płótnie, 150 x 110
  3. Ogień, 2019, olej na aluminium, 40 x 25

 

Zofia Pałucha  

  1. Wybije zęby każdej lasce, która stanie między nami, akryl na płótnie, 160 x 120

 

Wojciech Pietrasz  

  1. Kwestia głowy, 2018, akryl na płótnie, 60 x 70

 

Krzysztof Piętka  

  1. Obsesja, 2017–2018, olej na płótnie, 180 x 180
  2. Wszystko pod kontrolą, 2018, olej na płótnie, 70 x 70

 

Julia Pilecka

  1. Doskonałe?, 2018, olej, cekiny, brylanciki, naklejki i żywica na płótnie, 100 x 100
  2. Żyłam jak mnich (przez pół dnia), 2018, olej i chińskie monety na płótnie, 120 x 80

 

Dominik Podsiadły  

  1. Martwa natura z Żółtą Kamizelką, 2019, asamblaż, akryl, farba w sprayu, kamizelka odblaskowa, 65 x 60

 

Cyryl  Polaczek

  1. Oh, 2018, olej na płótnie, 165 x 120
  2. Flądra, 2018, olej na płótnie, 100 x 100

 

Igor Jerzy Przybylski  

  1. H9-05, 2017, akryl na płótnie, 70 x 50
  2. H9-10, 2017, akryl na płótnie, 100 x 80
  3. H9-11, 2017, akryl na płótnie, 100 x 80

 

Małgorzata Rozenau  

  1. Inner breath, 2018, akryl na desce, 100 x 95
  2. First breathe, 2018, akryl na desce, 77 x 45

 

Mateusz Sarzyński  

  1. Chłopiec z fajką, 2018, olej, płótno bawełniane, 60 x 50
  2. Bez tytułu 1, 2018, akryl i olej, płótno bawełniane, 50 x 70
  3. Inny, 2019, olej, płótno bawełniane, 80 x 80

 

Radosław Szlęzak  

  1. Totem (nieistniejący pomnik), 2019, olej i akryl na płótnie, 130 x 110
  2. Neo mimesis, 2018, olej i akryl, płótno, 130 x 180

 

Agata Szymanek

  1. Bez tytułu, 2019, olej na płótnie, 183 x 183
  2. Bez tytułu, 2019, olej na płótnie, 35 x 37

 

Jan Eustachy Wolski

  1. Bez tytułu, 2019, olej na płótnie, 190 x 130
  2. Bez tytułu, 2018, olej na płótnie, 25 x 20

 

Marcin Zawicki  

  1. Sabat, 2019, olej i akryl na płótnie, 190 x 150

 

Konrad Żukowski  

  1. All the saints, olej na płótnie bawełnianym, 160 x 140
  2. Help, olej na płótnie bawełnianym, 110 x 130
  3. Murzyn w dżungli nocą, olej na płótnie bawełnianym, 160 x 140

 

Obrazy powinny być dostarczone do galerii w terminie od 26 sierpnia do 3 września br.

 

UWAGA!

Zamieszczenie reprodukcji prac w Galerii wirtualnej – jest obowiązkiem autora.

Należy zalogować się na własne konto, zaznaczyć obrazy, następnie kliknąć na polecenie: wyślij zdjęcia prac
(reprodukcje muszą być mniejsze niż 1MB, a w podpisie zdjęć nie może być polskich znaków, spacji, kropek itp.).

Prawidłowo zaimportowane zdjęcia widoczne są od razu w Galerii wirtualnej.

 

 

 

TERMINARZ BIELSKIEJ JESIENI 2019

2 stycznia 2019 – ogłoszenie konkursu
1 lutego – 30 marca – przyjmowanie zgłoszeń, wyłącznie w wersji online
30 kwietnia – ostateczny termin odstąpienia od udziału w Bielskiej Jesieni
1 czerwca – 29 grudnia – prezentacja zgłoszonych prac w galerii internetowej
Do 3 czerwca – decyzja jury o zakwalifikowaniu prac do II etapu konkursu
1 czerwca – 20 września – głosowanie internautów na autora najciekawszych prac zgłoszonych
do konkursu
23 września – ogłoszenie wyników głosowania w konkursie dla internautów
27 września – ogłoszenie listy uczestników i prac zakwalifikowanych do wystawy pokonkursowej
8 listopada – otwarcie wystawy pokonkursowej, ogłoszenie wyników konkursu, wręczenie nagród
i wyróżnień, prezentacja katalogu
9 listopada – otwarte dla widzów oprowadzanie przez jurorów po wystawie oraz panel dyskusyjny
z udziałem artystów
Do 31 stycznia 2020 – odbiór prac zakwalifikowanych do II etapu Bielskiej Jesieni
Do 28 lutego 2020 – ostateczny odbiór prac.
Nieodebranie obrazów do 28 lutego 2020 roku traktowane będzie przez organizatora jako porzucenie rzeczy
(w rozumieniu art. 180 i 181 Kodeksu Cywilnego).

       

 

 Poniżej dokumentacja fotograficzna z poprzedniej, 43. edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017

Fot 1. Fragment ekspozycji wystawy finałowej 43. edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 – prezentacja w Galerii Bielskiej BWA. Na I planie obrazy Sebastiana Kroka – laureata Grand Prix – Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Nagrody Dyrektora Galerii Bielskiej BWA. W tle prace autorstwa: Bartka Górnego, Wiktora Dyndo oraz Krzysztofa Piętki.

 

Fot. 2. Fragment ekspozycji wystawy finałowej 43. edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 – prezentacja w Galerii Bielskiej BWA – obrazy Karoliny Jabłońskiej – laureatki II Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego.

 

Fot. 3. Fragment ekspozycji wystawy finałowej 43. edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 – prezentacja w Galerii Bielskiej BWA. Od prawej prace Małgorzaty Rozenau, w centrum obrazy Aleksandry Bujnowskiej – laureatki III Nagrody Prezydenta Miasta Bielska Białej. 

 

Fot. 4. Fragment ekspozycji wystawy finałowej 43. edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 – prezentacja w Willi Sixta. Od lewej obrazy autorstwa: Weroniki Teplickiej, Emilii Kiny oraz Julii Pileckiej.

 

Obrady jury odbywają się w dniach 28–29 maja 2019

Na 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 nadesłano 1.959 prac, autorstwa 653 artystów.

Pierwsze posiedzenie jury rozpocznie się we wtorek 28 maja br. Podczas dwu dni obrad komisja konkursowa oceni obrazy nadesłane w wersji elektronicznej i zakwalifikuje artystów i ich prace do drugiego etapu konkursu. Informacja o decyzji jury zostanie ogłoszona na stronach internetowych: www.galeriabielska.pl oraz www.bielskajesien.pl w poniedziałek, 3 czerwca.

Drugie posiedzenie jury odbędzie się we wrześniu i wówczas – już na podstawie oryginałów prac – zostaną podjęte ostatecznie decyzje o tym, których artystów prace znajdą się na wystawie. Jury wybierze także laureatów nagród i wyróżnień regulaminowych. Werdykt zostanie ogłoszony oficjalnie podczas otwarcia biennale 8 listopada 2019 roku.

Jury Bielskiej Jesieni 2019:

Beata Ewa Białecka – malarka (Gdańsk, Rodowo)

Anda Rottenberg – krytyczka sztuki (Warszawa)

dr Piotr Rypson – krytyk sztuki (Warszawa)

Agata Smalcerz  – historyczka sztuki, Dyrektor Galerii Bielskiej BWA (Bielsko-Biała)

prof. Andrzej Tobis – malarz (Katowice)

Po raz czwarty biennale odbywa się w nowej formule, która dopuszcza do konkursu zarówno absolwentów wyższych szkół artystycznych, jak i osoby, które nie mają takiego wykształcenia, lecz wykazują się aktywnością twórczą i dorobkiem. Na tegoroczne biennale spośród 653 autorów zgłaszających swoje prace, akademickie wykształcenie w dziedzinie sztuki posiadają 542 osoby, co stanowi 83 procent wszystkich uczestników.

W konkursie uczestniczy 390 kobiet (60 procent) i 263 mężczyzn (procent).

Spośród absolwentów i studentów uczelni najliczniejszą reprezentacją cieszy się Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie (99  uczestników), następnie  akademia warszawska (83 osoby), wrocławska  (61), katowicka (54), gdańska (49) i łódzka (41); z pozostałych uczelni  uczestniczy po ok. 20 osób.

Zgodnie z regulaminem uczestnicy zgłaszali do konkursu po trzy prace (w tym poliptyki). Zdecydowana większość to obrazy wykonane w technice olejnej lub akrylowej na płótnie, niewielką część stanowi malarstwo na papierze, kolaż i inne techniki malarskie. Przysłano ponad 2000 zdjęć.

Po raz czwarty w historii bielskiego konkursu nadesłane prace będą mogli oceniać także widzowie. Na stronie www.bielskajesien.pl w zakładce Galeria Wirtualna od 1 czerwca prezentowane będą wszystkie przyjęte na konkurs prace. Spośród nich – bez względu na ocenę jury – będzie można zagłosować na najciekawszego artystę. Głosowanie zakończy się 20 września. Regulamin głosowania dostępny będzie na stronie www.bielskajesien.pl

Zwycięzca głosowania online zostanie ogłoszony 27 września.

 
Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 odbywa się pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Nagrody:

Grand Prix – Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (30.000 zł) oraz Nagroda Dyrektora Galerii Bielskiej BWA (indywidualna wystawa w galerii)

II Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego (20.000 zł)

III Nagroda Prezydenta Miasta Bielska-Białej (10.000 zł)

wyróżnienia regulaminowe (2.000 zł każde).
Organizatorem biennale jest Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej.

Otwarcie wystawy i ogłoszenie wyników konkursu: piątek, 8 listopada 2019, godz. 17.00.
Oprowadzanie po wystawie przez jurorów biennale: piątek, 9 listopada, godz. 11.00
Wystawa 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 potrwa do 29 grudnia 2019 roku.
Bielską Jesień 2019 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wniosek złożony przez  Galerię odnośnie dofinansowania przez MKiDN w Programie „Sztuki wizualne”
uzyskał najwyższą ilość punktów i znalazł się na I miejscu.

Lista uczestników, którzy prawidłowo złożyli aplikacje znajduje się
w zakładce: UCZESTNICY.

                                              

Finalistów poznamy podczas uroczystego otwarcia wystawy pokonkursowej, która będzie miała miejsce 8 listopada 2019 roku.