44. BIENNALE MALARSTWA BIELSKA JESIEŃ 2019

pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

  

Grand Prix Bielskiej Jesieni 2019 dla Karola Palczaka

 

Karol Palczak, Stanął w ogniu nasz wielki dom (fragment), 2019, 150x110, olej, płótno

 

Laureatem Grand Prix – Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (30 tys. zł) 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 w Bielsku-Białej został Karol Palczak, mieszkający w Krzywczy k. Przemyśla absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Nagrodzony został zestaw trzech obrazów artysty: „Dym”, „Stanął w ogniu nasz wielki dom, dom dla psychicznie i nerwowo chorych” oraz „Ogień”. Jury biennale, któremu przewodniczył Piotr Rypson – historyk sztuki i literatury, krytyk – było zgodne w ocenie malarstwa Karola Palczaka. Laureata nagrodzono za prace łączące współczesne obrazy prowincji z nastrojem niepokoju i zagrożenia.

– „Pośród rozmaitych polityk obrazu jego propozycja była dla nas najbardziej przekonująca” –podsumowuje werdykt pięcioosobowego jury biennale jego przewodniczący Piotr Rypson.

Prace Karola Palczaka to obrazy „niewielkie, skromne, o tematyce zwyczajnej, lokalnej, osadzonej w życiu, z pozoru cichej. A jednak jest w nich coś więcej (…). Obrazy te ukazują realną rzeczywistość i zatrzymują czas mocniej niż fotografia. To zamierzony suspens. Ogień tu nie tylko oczyszcza, ogrzewa, ale i niszczy. Degraduje każdy kolor żywy do martwej szarości popiołu” – ocenia Beata Ewa Białecka, malarka, jurorka biennale.

Laureat Grand Prix otrzymał również Nagrodę Dyrektora Galerii Bielskiej BWA w postaci organizacji wystawy indywidualnej oraz Statuetki Bielskiej Jesieni autorstwa rzeźbiarza Ryszarda Kwaka.

II Nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego (20 tys. zł) za prace z cyklu „Idolatria” otrzymał Tomasz Kulka z Wolbromia, absolwent krakowskiej ASP. Jury doceniło jego oryginalne podejście do tradycji malarstwa kościelnego i krytyczne rozwinięcie przedstawień religijnych rytuałów.

III Nagrodę Prezydenta Miasta Bielska-Białej (10 tys. zł) otrzymał Paweł Baśnik z Wrocławia – absolwent ASP we Wrocławiu, za przemyślny i spójny zestaw prac („Erzulie”, „Generał Jabłonowski”, „Grób Bema”) przedstawiających postaci i wyobrażenia historyczne splatające polską historię z kulturami uznawanymi za odległe i egzotyczne.

 

Jury przyznało także pięć wyróżnień regulaminowych (po 2 tys. zł każde), honorując nimi prace prezentujące bardzo wysoki poziom artystyczny, cechujące się pomysłowością oraz dojrzałością formy. Wyróżnienia otrzymali: Maria Cichoń (Ascoli Piceno, Włochy), Bartosz Czarnecki (Kraków), Dawid Czycz (Kraków), Małgorzata Mirga-Tas (Czarna Góra k. Zakopanego) oraz Marcin Zawicki (Gdańsk).

 

W jury Bielskiej Jesieni 2019 zasiedli krytycy i historycy sztuki: dr Piotr Rypson (przewodniczący), Anda Rottenberg i Agata Smalcerz oraz artyści malarze: Beata Ewa Białecka i prof. Andrzej Tobis. Przegląd i klasyfikacja obrazów odbywały się podczas dwóch posiedzeń jury: na podstawie prezentacji elektronicznej oraz w oparciu o oryginały prac. Na konkurs zgłosiło się 653 artystów, nadsyłając 1.959 prac. Do wystawy finałowej zakwalifikowanych zostało ostatecznie 115 prac 54 artystów.

 

Do grona laureatów dołączyli także artyści wyróżnieni przez redakcje patronackie biennale: Michała Chudzickiego wyróżnił portal Artinfo.pl, Karolinę Balcer kwartalnik „Artluk”, Darię Bidzińską „Gazeta Wyborcza” Katowice, Jana Możdżyńskiego „Notes Na 6 Tygodni”, artystę tworzącego pod pseudonimem Bezimienny – Magazyn „Szum”. Pismo Artystyczne „Format” wyróżniło ex aequo Michała Chudzickiego i Bartosza Czarneckiego.

Nagrodę Specjalną – zakup obrazu do Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA otrzymał Michał Cygan z Katowic.

 

– „Podczas prac jury wielokrotnie podkreślano wysoki poziom zgłoszonych prac malarskich. Dały się też zaobserwować bardziej wyraźne tendencje w twórczości malarskiej młodszego pokolenia – to bowiem, dominowało w tegorocznej edycji. Widać wyraźnie wpływ polityki na tematy wielu obrazów, echa spraw publicznych odbieranych wprost lub poprzez mass media. Dotyczy to zarówno warstwy symbolicznej wyobrażeń, jak i samej „polityki obrazów”. Na drugim biegunie znalazły się nader liczne dzieła surrealistyczne, odsyłające widza do fantasmagorycznych krajobrazów wyobraźni, nasyconych fizjologią, seksualnością, skrajnymi emocjami. Na ciekawą grupę prac składają się również reprezentacje współczesnej rzeczywistości i jej przeciętnych bohaterów – nie tylko w pejzażu wielkomiejskim, ale też na polskiej wsi i prowincji. W miejsce zaś dawniej uprawianego malarstwa pejzażowego otrzymaliśmy dziś malarskie relacje z rzeczywistości, w której widać przemożną, nadmierną obecność cywilizacji ludzi. Warto jednak podkreślić, że Polska nie jest wyizolowaną wyspą „polskiego malarstwa”, a wizualna sfera kultury podlega tutaj tym samym globalnym procesom, co w innych krajach: medialnym, technologicznym, popkulturowym. Widać to zwłaszcza w tych pracach, które operują wirtuozerią opanowania materii malarskiej, przesuwających efekty malarskie ku obrazowaniu wytworzonemu w świecie cyfrowym” – podkreśla Piotr Rypson, przewodniczący jury.

 

Wystawa trwa od 8 listopada do 29 grudnia 2019 roku. Wstęp bezpłatny.

Sponsorzy 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019, fundatorzy wyróżnień: AQUA SA, FCA Poland SA, LOTOS SA, POLMOTORS  Sp. z o.o., PRO Sp. z o.o.

Nagrodę Specjalną ufundowała firma Winsor&Newton.

Patroni medialni: „Artluk”, „Format”, „Notes Na 6 Tygodni”, Magazyn „Szum”, „Gazeta Wyborcza”, Co Jest Grane 24, Artinfo.pl, TVP Kultura, TVP3 Katowice, Radio Kapitał, „Kronika Beskidzka”, „Relacje-Interpretacje”.

Uwaga! Zdjęcia nagrodzonych i wyróżnionych prac do pobrania na naszej stronie pod adresem> http://galeriabielska.pl/press-room

 

 
Laureat Grand Prix – Karol Palczak, Ogień (fragment), 2019, olej, aluminium, 40x25 cm