KONKURS na animacje odnoszące się do 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021
realizowany z młodzieżą z Zespołu Szkól Plastycznych w Bielsku-Białej pod opieką merytoryczną
Joanny Chudy.

W konkursie wzięło udział 26 osób, które stworzyły bardzo interesujące prace w zapisie mp4.
Komisja złożona z pracowników merytorycznych Galerii Bielskiej BWA wyróżniła sześć animacji, jednocześnie podkreślając, iż wszystkie prace reprezentują bardzo wysoki poziom.
Animacje można oglądać w kafelku : FILMY

Nagrody:

I miejsce  – Michał Duraj
II miejsce
Patrycja Pilarz
III miejsce
Dominika Koziej

oraz trzy równorzędne wyróżnienia:

Emilia Czylok
Maria Dudek
Jakub Kuźma

 

       Autorki i autorzy animacji:

  1. Jagna Antas
  2. Emilia Czylok
  3. Maria Dudek
  4. Michał Duraj
  5. Anna Gaca
  6. Marta Gawełek
  7. Katarzyna Hoffmann
  8. Karolina Knapik
  9. Dominika Koziej
  10. Mateusz Kozubek
  11. Jakub Kuźma
  12. Aleksandra Kwiecień
  13. Adriana Lisak Bielska jesień
  14. Zuzanna Michalik
  15. Gabriela Michta
  16. Emilia Osińska
  17. Zuzanna Pieczora
  18. Patrycja Pilarz
  19. Aleksandra Pilorz
  20. Dominika Płoskonka
  21. Julia Rajtor
  22. Michalina Rączka
  23. Nikola Wadelska
  24. Weronika Waligóra
  25. Zuzanna Walusiak
  26. Wojtaszczyk

 

***

 

KONKURS LITERACKI NA RECENZJĘ OBRAZU z 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021
zrealizowany z młodzieżą z Zespołu Szkół Plastycznych w Bielsku-Białej pod opieką merytoryczną polonistki – Jadwigi Jarosz.

W konkursie wzięło udział 18 uczniów i uczennic.

Oceny prac dokonał polonista – Krzysztof Płatek

 

Natalia Jaszewska – pierwsze miejsce
Julia Konieczny – pierwsze miejsce ex aequo
Maja Skoczylas – drugie miejsce
Piotr Krupa – drugie miejsce ex aequo
Kinga Chmielowska – trzecie miejsce

Anna Stuglik – wyróżnienie
Edyta Lasek – wyróżnienie
Agnieszka Olma – wyróżnienie

Wszystkie recenzje są zamieszczone na stronie archiwalnej Bielskiej Jesieni - Wcześniejsze edycje - edycje - 2021 - przeglądaj repozytorium plików - teksty: http://bja.galeriabielska.pl/edycje/75

Ocena ogólna prac:

Prace na wyrównanym poziomie. Wszystkie, za wyjątkiem jednej, która nie traktuje na temat obrazów na Wystawie Bielskiej Jesieni, spełniają kryteria dobrej recenzji.
W większości prac widać emocjonalny stosunek do omawianych dzieł malarskich. Analizy
i interpretacje obrazów dojrzałe, interesujące i dociekliwe. Zdarza się, że autorzy łączą omawiane dzieło z innymi obrazami, które wpisane są na stałe do kanonu światowego dziedzictwa sztuk plastycznych. Te interakcje recenzenckie stanowią wartość samą w sobie i podnoszą walory pracy. Literacko teksty na bardzo dobrym poziomie. Język prac, jak i ich kompozycje nie budzą zastrzeżeń.

Zdarza się jednak dość często, że autorzy zapominają o czasie i miejscu „akcji”, czyli nie umiejscawiają recenzji w przestrzeni Galerii Bielskiej BWA, co w wypadku tego konkretnie powierzonego zadania zdaje się być konieczne. Warto również pamiętać, aby w przyszłości zwrócić uwagę na technikę,
w jakiej obraz został wykonany, co również dość często zostało przez piszące osoby pominięte.

                                                                                                       Z wyrazami uznania – Krzysztof Płatek

 

Natalia Jaszewska – pierwsze miejsce

Świetny tytuł recenzji. Tekst zwarty, koherentny, intymny, piękny. Widać nie tylko obrazy, ale i autorkę refleksji nad malarskimi dziełami. To coś więcej niżeli tylko recenzja, to również kawałek dobrego literackiego tekstu. Wewnętrzne retardacje budują swoistą dramaturgię całości. Klamrowa kompozycja tekstu ukazuje, że forma została niebanalnie przemyślana.

 

Julia Konieczny – pierwsze miejsce ex aequo

Recenzja – opowieść, ale i trochę zmierza w kierunku eseju. Autorka jest tutaj mocno widoczna.
W zasadzie to ona staje się bohaterką tekstu. Wstęp nieco za długi, ale to on pozwala na interakcję
z twórczynią recenzji. Interesujące i bardzo dobrze napisane.

 

Maja Skoczylas – drugie miejsce

Chciałoby się powiedzieć, że warto już gdzieś na wstępie przywołać autora omawianego dzieła i tytuł obrazu. Tu kolejność została odwrócona, jeśli to strategia przemyślana, na zasadzie negatywu, jak
w obrazie Orbaczewskiej, to koncept można uznać za interesujący.

Rozważania mają swój przebieg kompozycyjny, ciągłe zmiany, ruch myśli i coraz to nowe widzenie dzieła. W finale konstatacja, jak olśnienie.

Świetny tytuł.

 

Piotr Krupa – drugie miejsce ex aequo

Bardzo dobry tekst. Intymny i refleksyjny. Interesująca konstrukcja całości. Ma swoją dramaturgię (to przede wszystkim zasługa wewnętrznego dialogu). Oba omówione obrazy mają wspólny mianownik – niepokoją. Utrzymanie narracji w czasie teraźniejszym podnosi wymiar autentyzmu.

 

Kinga Chmielowska – trzecie miejsce

Tekst bardzo interesujący. Literacko bez zarzutu. Wewnętrzna walka autorki mocno podkreślona. Brzydota i niepokój zwyciężają z przyzwyczajeniami estetycznymi. Dramat ukazany w obrazie przenosi się na dramat autorki recenzji, która ulega „artystycznej przemocy”. Poddaje się jej. Zwycięstwo sztuki nad widzem. Ta strategia zostaje w pracy świetnie ukazana. Brawo.

 

Anna Stuglik – wyróżnienie

Świetna recenzja obrazu (obrazów, bo w rzeczywistości mamy do czynienia z tryptykiem) Gabrieli Cygan. Analiza i detektywistyczna postawa recenzentki budują nastrój podobny nastrojowi obrazu. Fachowe spojrzenie łączy się z właściwą terminologią, co razem nadaje pracy recenzenckiej wymiar profesjonalny.

 

Edyta Lasek – wyróżnienie

Rozbudowana, wnikliwa analiza i interpretacja obrazu Jędrzeja Piaskowskiego zasługuje na wyróżnienie z uwagi na konstrukcję wypowiedzi, jak również jej treść. Dociekliwość spojrzenia
i egzegeza dzieła, jak również język wypowiedzi zasługują na poklask.

 

Agnieszka Olma – wyróżnienie

Praca oznaczająca się fachowością terminologiczną i wnikliwością spojrzenia.  Tekst zwarty, pozbawiony zbędnych treści, jednocześnie wielowymiarowy.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Monika Sowa

Dobry tekst. Podobnie jak recenzowany obraz, pełen niedomówień, tak i wymiar literacki wypowiedzi niesie ze sobą niepewność.

 

Mateusz Bielecki

Fajny obraz rzeczywiście jest fajny i fajna jest również jego recenzja. Oba zdarzenia niejako łączą się ze sobą: obraz i tekst o nim.

 

Joanna Dwornik

Brak autora obrazu w recenzji. Wstęp przerasta część właściwą pracy.

 

Ewa Luranc

Zwarta, sensowna praca. Recenzja podejmuje trud interpretacji dzieła T. Kulki, odwołując się do twórczości H. Boscha.

 

Estera  Zieleźnik

Krótka, bardzo zwarta recenzja. Wszystko w pracy ma sens podporządkowany omawianemu obrazowi.

 

Joanna Szewczyk

Recenzja nie dotyczy dzieła malarskiego, lecz powieści S. Kinga i filmu „Zielona mila”.

 

Barbara Wydra

Interesująca analiza i interpretacja obrazu. Recenzja zwarta, konsekwentna, również w sferze kompozycyjnej.

 

Dominika Semirjak

Zwarta kompozycyjnie i treściowo praca recenzencka. Interesująca dramaturgia rozważań. Literacko bardzo dobra.

 

Feliks Adamkiewicz

Gdyby nie zbyt długa introdukcja, praca byłaby znakomita. W momencie, gdy autor decyduje się na recenzję płótna Agaty Borowej, praca nabiera wigoru i sensu. Rozważanie koherentnie łączy się
z treścią obrazu. Od tego momentu zaczyna się bardzo dobry tekst.

 

Sylwia Chmielowska

Interesujące rozważanie recenzentki, zestawione zostało z „Krzykiem” E. Muncha, co nadało pracy pogłębionego wymiaru. Kompozycja całości bez zarzutu. Język znakomity, treść interesująca.

 

 

***

Marta Pawełko – zwyciężczynią konkursu internautów!

W konkursie internetowym na najciekawszego artystę zgłaszającego swoje prace do 45. edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021 największą liczbę – 116 głosów – zdobyła Marta Pawełko. Głosowanie odbywało się drogą mailową; na każdą z trzech prac biorących udział w konkursie, z jednego adresu IP, można było oddać jeden głos.

  1. Kocham, kochasz, kocha, 2020, akryl na płótnie, 50 x 70 cm – 39
  2. Powieść każdy pisze własną, 2020, akryl na płótnie, 40 x 60 cm – 39
  3. Graj tam, gdzie chcesz, 2021, akryl na płótnie, 50 x 70 cm – 38

W konkursie wzięło udział 438 internautów, którzy oddali 1503 głosów.

 
Kocham, kochasz, kocha

 

Marta Pawełko – ukończyła studia na kierunku Ekonomia na Uniwersytecie w Białymstoku, mieszka na Podlasiu.
Zwyciężczyni konkursu internautów na najciekawszego artystę zgłaszającego swoje prace do Bielskiej Jesieni nie miała dotychczas indywidualnych wystaw, nie brała też udziału w innych konkursach. Na pytanie dlaczego zrobiła wyjątek dla 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021 odpowiedziała:
Bielska Jesień – ponieważ jest to prestiżowy konkurs. Znany chyba każdemu, nawet spoza świata sztuki.

Prace autorki są do obejrzenia w oryginale w Make my day i na FB  @sztukazmarzen.