Konkurs na projekt 12. Wystawy Kuratorskiej Bielskiej Jesieni 2024 rozstrzygnięty!
30 kwietnia 2024

Zespół programowy Galerii Bielskiej BWA, organizatora konkursu, spośród nadesłanych 11 zgłoszeń wybrał projekt Jana OwczarkaPiotra Polichta Don’t hate the player, hate the game.

Zaproponowany przez duet kuratorski projekt odnosi się do kwestii szeroko rozumianego utowarowienia malarstwa.
Wychodząc od zaznaczenia kontekstu, w którym charakter aktualnej twórczości malarskiej określają w znacznej mierze siły rynkowe, chcemy równocześnie zaprezentować prace, które same problematyzują na różne sposoby późnokapitalistyczną rzeczywistość czy też opowiadają o szeroko pojętym fetyszyzmie towarowym w sposób osiągalny tylko dla tego medium – uzasadniają swoją propozycję Janek Owczarek i Piotr Policht.

Ada Piekarska, przewodnicząca jury:

Spośród nadesłanych projektów wybraliśmy ten, który wydał się konsekwentnym rozwinięciem debaty, jaka od co najmniej kilku lat towarzyszy nie tylko konkursowi Biennale Malarstwa Bielska Jesień, ale też ogólnej refleksji nad medium malarskim. Sam namysł nad uwikłaniem malarstwa w logikę rynkową, czy – jak w przypadku formuły konkursowej – specyficzny model widowiska i związanej z nim rywalizacji, nie stanowi w tym przypadku przeszkody w interesującym ujęciu aktualnych zjawisk w sztuce.

Wystawa będzie prezentowana w Galerii Bielskiej BWA od 8 listopada 2024 roku.

 

Janek Owczarek – ur. 1990, historyk i krytyk sztuki, kurator wystaw. Współpracuje z magazynem Szum. Publikował w Dwutygodniku, Obiegu oraz w magazynie Kontakt. Związany z Muzeum Literatury w Warszawie, w którym pracuje jako kurator.

Piotr Policht – ur. 1992, historyk i krytyk sztuki, kurator wystaw. Związany z portalem Culture.pl (Instytut Adama Mickiewicza), gdzie pisze o sztukach wizualnych. Redaktor magazynu Szum i pracownik Muzeum Literatury w Warszawie. Wraz z Karoliną Plintą i Adamem Mazurem współtworzył magazyn o sztuce Europy Środkowo-Wschodniej Blok. Publikował teksty w polskich i międzynarodowych czasopismach o sztuce, katalogach wystaw i monografiach.